Pomysł jest i co dalej?
Własny biznes, działalność gospodarcza, indywidualizm, suwerenność, bycie swoim szefem, życie na własny rachunek. Brzmi zachęcająco i ciekawie? Zapewne tak właśnie jest, jednakże, gdy w głowie kiełkuje pomysł założenia własnej działalności gospodarczej, nie można zignorować nasuwająych się wątpliwości. Co w takim razie zrobić, by przeanalizować wszystkie wady i zalety naszego wymarzonego biznesu? Jak poznać zagrożenia, które mogą potencjalnie wystąpić i robić trudności na naszej ścieżce do kariery?
Analiza
Jednym z najlepszych narzędzi dla każdego przyszłego przedsiębiorcy jest Analiza SWOT. Z jej pomocą dowiadujemy się o wadach, zaletach, szansach i zagrożeniach dla naszego biznesu. Ta metoda analizy strategicznej pomogła już wielu osobom przy starcie działalności. Na początku musimy wyznaczyć przedmiot naszej działalności i cele, które zamierzamy osiągnąć. Następnie przystępujemy do wykonania Analizy SWOT.
Pierwszym etapem będzie okreslenie mocnych stron naszego przedsiębiorstwa. W czym jesteśmy dobrzy, co sprawia, że się wyróżniamy i jakie umiejętności pozwolą nam na pozostanie i rozwijanie się na rynku.
Obok mocnych stron wypisujemy również te słabe. Tutaj ujmujemy minusy naszej działalności. Możemy zawrzec koszty utrzymania, niewystarczające zasoby i kapitał początkowy lub brak wsparcia bądź współpracowników.
Końcowy etap to zliczanie poszczególnych mocnych i słabych stron oraz szans i zagrożeń. Na podstawie ich ilości wybieramy strategię działania.
Jeżeli przeważają słabe strony i wady dobra będzie dla naszego przedsiebiorstwa strategia defensywna.
Przy dużej ilości wad, ale również szans wybierzmy strategię konkurencyjną.
Silne strony i duże zagrożenia przyczyniają się do wyboru strategii konserwatywnej.
W idealnej sytuacji, czyli przy dużej ilości zalet i szans wybierzmy strategię ofensywną.
Kolejnym krokiem jest określenie szans. Są to impulsy zewnętrzne, czyli wszystkie czynniki działające w otoczeniu organizacji, które mogą prowadzić do sukcesu i powodzenia działalności. Oczywiście, jeżeli odpowiednio je wykorzystamy.
Przyszedł również czas na zagrożenia. Również są to czynniki zewnętrzne, które mogą przyczynić się do upadku naszego biznesu lub braku rozwoju. Przede wszystkim jest to konkurencja na rynku, brak szans na wyróżnienie się wśród wielu działalności z podobnego kręgu.